"This Is Not The End"

 
Det var en vecka sedan releasedatumet för det nya Hardcore Superstar albumet.
Recensionerna har visat toppbetyg och det känns som att det kommer fortsätta i en uppåtgående riktning vad det gäller både försäljning och framgång för både albumet och bandet. 
Enligt mig så är Hardcore Superstar det bästa bandet sedan Europe i Sverige och de delar topplistan med Mötley Crue och några andra band i världen. Svårt att sätta en exakt placering men de är fruktansvärt bra. 
Åter till skivan då
 
Introt Cutting The Slack är helt perfekt. Man kommer in i helt rätt känsla tills titelspåret C´MON TAKE ON ME brakar igång. Då blir man såklart överkörd av det facinerade fenomenet HCSS och den grymma pruduktion och mixning som det faktiskt är. One more minute är plattans första singel och video som är nästa i ordningen. 
Vid det här laget har låten satt sig i huvudet och det igenkända introt känns som att det kommer bli en grym live-respons från publiken. Tunga riff och grym sång som vanligt där. Efter singel nummer ett så kommer direkt singel nummer två och det är Above The Law som vi får avnjuta. En stark refräng som också sätter sig direkt.
Spår nummer fem är Are You Gonna Cry Now som jag tycker har en av de bästa refrängerna på skivan. Här återkommer även de riktigt runga gitarriffen.
 
Om du har köpt albumet som lp skiva så ligger Stranger of mine som sista låt på sida A. En bluesig ballad med snyggt akustiskt gitarrspel och kanske inte riktigt den förväntade rösten från Jocke Berg. Men så blir det nog i denna typ av låt.
 
Första låten på sida B är Won´t Take The Blame part 1 som följs av part 2. En låt som kanske inte riktigt har satt sina spår i mig än men jag tycker delen där dom plockar ner musiken och sen övergår i part två är riktigt mäktigt. Första meningen passar Jockes röst helt perfekt och man hör vilka underbara röstresurser som det finns där.
Dead Mans Shoes är nästa låt som börjar med en snygg wah wah slinga på gitarren. Gitarrsolot är riktigt snyggt i den här låten men den håller i övrigt inte samma höga standard som resten av låtarna.
Nästa låt Because Of You, är däremot en låt som håller den höga standard som killarna har byggt upp genom många bra album. En fruktansvärt bra refräng som svänger skönt och körsången passar väldigt bra. Gitarrsolot är bra även här och klart en av topplåtarna
Jag sitter just nu och lyssnar på hela skivan därför kan jag ge dessa exakta omdömen som jag gör.
Too Much Buisness inspirerar mig som gitarrist mycket eftersom det är ett snyggt gitarrspel genom hela låten. Introt till låten är riktigt snyggt och även solot. Vic Zino får verkligen visa hur bra han är som gitarrist här.
Även här har de en bra följsam refräng som är lätt att komma ihåg vilket följer deras tidigare recept. 
Albumets sista låt är Long Time No See som är det här albumets lugnaste och finaste låt. Jocke Berg får även visa en annan sida av sin röst här och bevisa att han kan sjunga som en gud. Jag kan inte säga annat än att den här låten är fruktansvärt fin och den bästa låten helt klart enligt mig. En riktigt bra uppbyggnad mot refrängen som är helt underbar. Det megafonliknande "This is not the end" är såå snyggt.
 
Än en gång har alltså bandet gjort det bästa som går och förväntingarna har varit skyhöga men jag tycker de har klarat av pressen helt klart. 
 
Topplåtarna är, Long Time No See och Are You Gonna Cry Now
Dead Mans Shoes är den jag ger ett litet litet minus. 
 
Om jag ska slänga in det lilla betyget så blir det starka 9,5/10 poäng. 
Jag tror inte att någon kommer ta sig över de poängen i år eller ens fram tills bandets nästa album eventuellt. 
Hardcore Superstar har lagt upp en hög ribba för resterande bandsläpp i år.

Kommentarer

Skriv din åsikt här:

Namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0